ظاهرا همه موافق واردات خودرو هستند; پس مشکل کجاست؟

[ad_1]

در همین حال یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) هشدار داد که اگر واردات تا پایان اردیبهشت ماه از سر گرفته نشود، به استیضاح وی پایان می دهم. هر زمان که مقامات بالاتر اجازه دهند خودرو وارد کنید. این در حالی است که هر نهادی با واردات موافق است و بنابراین مشخص نیست مخالف اصلی واردات خودرو کیست؟

به گزارش ایسنا، جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی معتقد است که افزایش قیمت خودرو سخنگوی خودروسازان است. به گفته وی، اکنون بحث موافقان و مخالفان گذشته و مجلس، دولت و مردم بر این نکته تاکید دارند که وضعیت صنعت خودرو باعث ایجاد سردرگمی و نارضایتی شده است. از این رو انتظار می رود وزیر صنعت، معدن و تجارت در مدیریت واردات هدفمند خودروهای خارجی با قیمت مناسب و توان مردم، پاسخگوی گستاخی خودروسازان در مجلس، دولت و نظام باشد. .

وی صبح امروز در گفت و گو با یکی از خبرگزاری های رسمی تاکید کرد: به وزیر صمت اعلام کرده ام که اگر واردات تا پایان اردیبهشت ماه انجام نشود، قطعاً انجام خواهد شد. من به طور جدی روی استیضاح شما کار خواهم کرد و به این موضوع پایان خواهم داد، تصریح کرد: منتظر اقدام وزیر صمت تا پایان اردیبهشت ماه (همزمان با تکمیل مصوبه قبلی سران قوا درباره ممنوعیت واردات خودرو) هستیم تا ببینیم وی چه خواهد کرد. فعلا تا پایان ماه جاری منتظر واکنش و اقدام وزیر صنعت، معدن و تجارت خواهیم بود و امیدوارم تا پایان این فرصت واردات انجام شود.

اما حدود یک ماه و نیم پیش (در روزهای پایانی سال 1400) سیدرضا فاطمی امین – وزیر صنعت، معدن و تجارت – برای دومین بار به صراحت اعلام کرد که ممنوعیت واردات خودرو دیگر تمدید نخواهد شد و بر اساس به قوانین A بالا از سر گرفته می شود.

وی با تاکید بر اینکه واردات خودرو در سه سال گذشته به دلیل حمایت های صنعت ملی خودرو ممنوع نبوده و دلیل اصلی آن مدیریت تراز ارزی کشور بوده است، یادآور شد: در شهریور 1400 اعلام کردم که به عنوان وزیر صمت با واردات خودرو مخالفت نمی کند، اما چون واردات یک تا دو میلیارد دلار هزینه مبادله ای برای کشور ایجاد می کند، واردات در شرایط فعلی خوب نیست. خوشبختانه با اقدامات تجار ایرانی و افزایش صادرات، وضعیت بهتر شد و بخشنامه ممنوعیت واردات که در اردیبهشت ماه 1401 منقضی می‌شود. تمدید نخواهد شد و واردات طبق ضوابط قبلی همانند گذشته انجام خواهد شد. اما فراموش نکنیم که واردات خودروهای فرسوده همچنان ممنوع خواهد بود.

چندی پیش منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت به صراحت اعلام کرد که «با مجوز نهادهای بالادستی آماده واردات خودرو هستیم“.

وی با بیان اینکه نگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت به واردات خودرو برای تنظیم بازار مثبت است، خاطرنشان کرد: واردات خودرو از جمله عواملی است که منجر به کاهش تقاضای کاذب در بازار خودرو می شود. بنابراین باید از ابزارهای قانونی مانند واردات استفاده کرد. قوانین لازم برای واردات خودرو نیز در حال تعریف است. بنابراین هر زمان که نهادهای بالاتر اجازه دهند کار را پیش می بریم.

حتی امروز نماینده پلیس راهور ناجا ضمن انتقاد از کیفیت برخی خودروهای تولید ملی در دفاع از واردات خودروهای باکیفیت، گفت: واردات خودروهای باکیفیت می تواند باعث کاهش تصادفات، جراحات و قربانیان و افزایش روند کار شود. از برچیدن خودروهای فرسوده با توجه به اینکه اسقاط خودروهای فرسوده یکی از شروط شماره گذاری خودروهای وارداتی است، بر اساس حجم و مشخصات خودروهای وارداتی، یک تا سه خودروی فرسوده باید اسقاط شود، اما در سال های اخیر به دلیل ممنوعیت واردات خودرو، خودروهای فرسوده. همچنین پایین آمد، چشمگیر بود.

از سوی دیگر نظر مجلس به عنوان قانونگذار مثبت است و اکثر نمایندگان موافق واردات هستند. برخی از حامیان طرح واردات خودرو معتقدند 80 میلیون ایرانی نمی توانند ناراضی باشند به دلیل تعداد اندک ضد واردکنندگان که خود اعضای هیئت مدیره خودروسازان داخلی هستند.

فتح الله توسلی نماینده مردم بهار و کبوتر آهنگ در این خصوص معتقد است: مخالفت با واردات خودرو نشان داده رانت و فساد در تولید و توزیع خودرو موضوعی مسلم است. در حالی که دولت در زمان تصویب بودجه قول داده بود تا قبل از حذف تدریجی ارز ترجیحی، طرح جامعی برای خودرو ارائه کند، اما هنوز برنامه جامعی در این زمینه ارائه نکرده است.

محمد صفایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز مخالفت با واردات 70 هزار خودرو و حذف مصوبه را غیرقانونی خواند و تاکید کرد: مجلس بر اجرای مصوبه خود اصرار دارد و آن را پیگیری خواهد کرد. مجلس تنها در صورتی می تواند دخالت کند که بین مجلس و شورای نگهبان اختلافی پیش بیاید و مجلس بر نظر خود تاکید کند یا رهبری یک مأموریت به هیئت اعزامی سپرده شود. اگر شورای نگهبان با مصوبه مخالفت می کرد و شورا تصویب نمی کرد، مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع می شد و مجمع حق ورود داشت، اما در صورت عدم اختلاف بین مجلس و مجلس شورای اسلامی. شورای نگهبان مجلس نتوانست وارد شود. واردات خودرو به میزانی که انحصار بازار خودرو را بشکند اقدامی معقول است و به ارتقای کیفیت خودروهای داخلی نیز کمک می کند.

لازم به ذکر است که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است «در مورد تصمیم واردات خودرو برای مجمع، هیئت عالی نظارت و خصوصی جفا او بود. “

آیت الله آملی لاریجانی در این باره اظهار داشت: شورای عالی نظارت بر اجرای سیاست های کلی نظام پس از استناد به مصوبه مجلس در خصوص واردات خودرو، این مصوبه را در کمترین زمان ممکن به شورای نگهبان ارسال کرد. چهار ایراد . در 1 فوریه 1941، مجلس مصوبه دیگری را تصویب کرد که شامل اصلاحات بود. این مصوبه در تاریخ 19 بهمن ماه از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال شد. در حالی که دو روز پس از تصویب مجلس (4 بهمن ماه) هیات عالی نظارت تشکیل جلسه داد و در 17 بهمن ماه رای شورا به شورای نگهبان ارسال شد، در واقع هیات عالی نظارت نظر خود را درباره این طرح ارائه کرد. در اسرع وقت. زمان ممکن از این رو موج هجمه ها به مجمع و هیأت عالی نظارت در این زمینه باعث تعقیب و تعقیب از سوی شورای رفاه، هیأت عالی نظارت و برخی افراد معترض شده است.

توقف واردات خودرو تصمیم درستی بود

امیرحسن کاکایی، استاد دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت تهران، علیرغم همه توافقات و تاکیدات بر واردات خودرو، معتقد است مشکل اصلی واردات خودرو نیست، ارز است و مشکلی وجود ندارد. سرد. هر زمان ارز به کشور وارد شود، واردات نیز آزاد می شود. صادرات کشور در شرایط خوبی برای واردات نیست. مسائل مهم تری قبل از خودرو به خصوص در حوزه زیرساخت وجود دارد که دولت باید آنها را حل کند و انتظار می رفت تا ابتدای سال این گشایش ها انجام شود و امکان واردات خودرو فراهم شود، اما این اتفاق افتاد. اتفاق نمی افتد.

وی افزود: با توجه به شرایط جنگ اقتصادی کشوری که در آن قرار داریم به نظر من. تصمیم درست برای توقف واردات خودرو به تصویب رسید. با احساسات نمی توان کشور را اداره کرد. اگر مجموع موجودی کشور یک میلیارد دلار باشد آیا واردات 50 هزار خودرو با 20 هزار دلار یا خرید قطعات با همین بودجه و تولید 500 هزار خودرو در داخل به صرفه است؟ در مورد اول تنها 50 هزار نفر صاحب خودرو هستند اما در مورد دوم 500 هزار خودرو تولید شد. از طرفی باید دید کدام طرف برای مردم منفعت ایجاد می کند. آیا خودروی لوکس باید برای دهک های پردرآمد وارد شود یا کشور باید برای گروهی به تولید تیبا و سمند یا برای قشر دیگری که قیمت های نسبتاً بالاتری دارد تارا و شاهین را وارد کند؟ البته ما خودروهای خیلی گران قیمت در کشور تولید نمی کنیم.

در نهایت می توان گفت با حذف خودرو از فهرست اقلام وارداتی در قانون بودجه قطعی شده سال 1440، واردکنندگان اگرچه واردات خودرو را مشکل دولتی می دانند، اما معتقدند در چهار سال گذشته هرگونه نظر کارشناسی لازم است. به دست علاقه مندان رسیده است. این و زین است، بنابراین هر بار که یک گل را برچسب می زنند، خودشان را می زنند. در واقع، اگر تقاضای عمومی در نظر گرفته شود، واردات آزاد خواهد بود، اما اگر به نفع تجار باشد، واردات همچنان ممنوع خواهد بود.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

خدمات برش لیزر (بهترین کیفیت و قیمت) رادوکس (4)

سرویس ها برش لیزر (بهترین میزان مرغوب بودن و قیمت) – رادوکس برش لیزر فلزات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.