ما این حق را رها نمی کنیم

[ad_1]

ما این حق را رها نمی کنیم

مژگان خالقی، استاد دانشگاه تاکید می کند که وزارت علوم باید پاسخگوی اتفاقاتی باشد که برای جشنواره تئاتر دانشگاهی رخ داد و این حق به هیچ وجه قابل انکار نیست.

به گزارش ایسنا، تعریف سمت به عنوان «دبیر علمی جشنواره تئاتر دانشگاهی» و انتصاب رحمت امینی به این عنوان از اواخر اسفندماه سال گذشته، نام این جشنواره را در ماه گذشته بر سر زبان ها انداخت. جامعه تئاتری که به تئاتر دانشگاهی و جشنواره های آن اهمیت می دهد، در این مدت چند حرف زد.
مژگان خالقی یکی از اساتیدی است که در سال های اخیر به عنوان دانشجو در جشنواره تئاتر دانشگاهی حضور داشته و اتفاقاً دانشجوی پرشوری نیز بوده و اکنون به عنوان استاد دانشگاه به این جشنواره چشم دوخته است. با این حال، دوران دانشجویی خود را در طول سخنرانی خود به یاد می آورد.
وی در گفت وگو با ایسنا به تشریح برخی از مشکلات همیشگی جشنواره تئاتر دانشگاهی می پردازد و یادآور می شود که این جشنواره همیشه تحت فشار بود اما این فشار در دوره های بیشتری به او تحمیل می شد.

خالقی همچنین خاطرنشان می کند که دوره اخیر جشنواره فراتر از افراد است و صرف انتقاد رحمت امینی به دلیل قبول عنوان دبیر علمی جشنواره، کم اهمیت جلوه دادن مسائل جشنواره تئاتر دانشگاهی است، اما موضوع اصلی این است که بپرسیم. وزارت علوم چون در تلاش است در این جشنواره بیش از پیش خود را گسترش دهد.
مژگان خالقی جشنواره تئاتر دانشگاهی را جسم بی جانی توصیف می کند که اعضایش از هم جدا شده و چیزی از آن باقی نمانده است.
وی که به شدت خواستار پاسخگویی وزارت علوم در این زمینه است، یادآور می شود: وزارت علوم نه امسال که سال هاست به این جشنواره نگاه پارادایماتیک دارد و فقط از ابتدا این کار را انجام داده است. وظیفه آن است و هر وقت بتواند در مواقع مختلف در آن دخالت می کند.
این مدرس نمایش تاکید می کند: بحث من فراتر از مردم است. اگر حضور دکتر. رحمت امینی به عنوان دبیر علمی به عنوان تنها مشکل جشنواره، بحث اصلی را کاهش دادیم. در حالی که وزارت علوم سال ها تلاش کرده تا افرادی از این وزارتخانه را به جشنواره دانشگاهی تحمیل کند.
خالقی از دوران دانشجویی و فعالیت در مجامع مراکز دانشگاهی یاد می کند و اتفاقاً در این دوره اسلامی، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم تلاش کرد فردی از این وزارتخانه را به عنوان دبیر جشنواره منصوب کند. اما تلاش این معاونت با تمرکز دانشجویان و فشاری که وارد کردند مانع از این شد.
او گفت: «خوب به یاد دارم که روی صحنه رفتم و از دانش آموزان خواستم در مقابل این اتفاق غیرقانونی بایستند. جالب اینکه صدا و نور سالن را قطع کردند اما ما به حق خود رسیدیم و به این ترتیب یک دانشجو در آن دوره دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی شد.
این فعال دانشگاهی تاکید می‌کند: موضوع روشن است و بحث اجرا هم مشخص است، چرا که جشنواره تئاتر دانشگاهی هنوز به جشنواره‌ای تبدیل نشده که به طور سنتی زیر نظر آقایان باشد، اما همچنان طراوت‌بخش است و خلاقیت، تفاوت، اعتراض و اعتراض می‌خواهد. با گام‌های جسورانه، در حالی که این نسل جدید صدای جدیدی را به ارمغان می‌آورد، وزارت علوم بار دیگر همان ترس عجیب را تجربه می‌کند و با گذاشتن عنوانی جدید سعی در رفع آن دارد.
خالقی توضیح می دهد: وقتی اسمی را تولید می کنیم و به آن معنا می دهیم، در واقع آن معنا اصیل می شود. پس مشکل ما پذیرش این سمت جدید توسط دکتر نیست. رحمت امینی با رفتنش همچنان این سمت وجود دارد. پس مشکل اینجاست که در جشنواره تئاتر دانشگاهی جایگاه جدیدی تعریف شد که فراتر از فردی است و وزارت علوم باید صددرصد در این زمینه پاسخگو باشد و این حق طلبی و سوال از این وزارتخانه بیان شود. . .
این بازیگر و کارگردان تئاتر با انتقاد از گسترش حضور وزارت علوم در جشنواره تئاتر دانشگاهی گفت: نظامی که هر روز چاقتر می شود باید به چالش کشیده شود زیرا اساس رشد و سازماندهی بر چالش است، اما هرگز نمی توانیم. سوال بپرسید چون مسئولان ما به این وزارتخانه دسترسی نداریم، بنابراین بحث باید فراتر از مردم باشد.
وی که پس از قبولی در این سمت با رحمت امینی صحبت کرده است، ادامه می دهد: از او پرسیدم که چرا در سمت مشاور نیستید که او پاسخ داد اگر در سمت مشاور باشم نمی توانم قدم های عملی بردارم و پاسخ دیگرش این بود. که من کاری نمی کنم تا قانون اساسی تغییر نکند و شیوع بیماری به شکل اولیه خود برنگردد.
خالقی اما معتقد است که خود امینی از تعریف دبیر علمی اطلاع چندانی ندارد.
او همچنین معتقد است که اگر به هر استادی سمت دبیری علمی جشنواره یا هر سمت دیگری داده می شد، آن استاد آن را می پذیرفت زیرا جشنواره تئاتر دانشگاهی به دلیل تازگی، خلاقیت و جایگاه والای خود بسیار وسوسه انگیز است.
خالقی که سال ها با این جشنواره سر و کار دارد، تاکید می کند: مشکل اصلی جشنواره این است که به این شکل فرسایشی روند رشد جشنواره تئاتر دانشگاهی مدام کند می شود و در واقع اکنون این جشنواره فقط به یک جشنواره تبدیل شده است. انگل و جایگاه واقعی خود را از دست دادند و دانشجویان انگیزه کمتری داشتند.
وی با اشاره به تفاوت نگرش دانشجویان بین خود و نسل جدید دانشجویان گفت: سال هاست که با دانش آموزان سر و کار دارم. آنها جشنواره تئاتر دانشگاهی را فضایی برای دیده شدن می دانند، در حالی که در زمان ما جشنواره یک منبر بود و صدای ما از آن شنیده می شد و احساس فردی بودن می کردیم. اکنون همه چیز اخته شده است و هیچ دستگاه و سازمانی مقصر نیست به جز وزارت علوم و به همین دلیل است که تاکید می کنم این وزارتخانه باید پاسخگو باشد و به هیچ وجه نمی توان این مطالبه را نادیده گرفت.
مژگان خالقی سخنان خود را اینگونه به پایان می رساند: سال ها از دوران دانشجویی ما می گذرد. نسل ها تغییر کرده اند و تلاش می کنند دوباره به این جشنواره فشار بیاورند. در واقع، این فشار همیشه وجود داشته است، اما مردان به این فکر می کنند که چه زمانی می توانند بیشتر فشار بیاورند، و اکنون یکی از آن لحظات تاریخی است که می خواهند تا آنجا که می توانند دانش آموزان را تحت فشار قرار دهند. پس از سوی دیگر باید واکنش های ما بسیار شدید باشد و اجازه ندهیم این فشار مضاعف بر پیکر بی جان تئاتر دانشگاهی تحمیل شود.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

خدمات برش لیزر (بهترین کیفیت و قیمت) رادوکس (4)

سرویس ها برش لیزر (بهترین میزان مرغوب بودن و قیمت) – رادوکس برش لیزر فلزات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.