هر هفته چه غذاهایی بخوریم؟

[ad_1]

ایسنا/ خراسان رضوی بسیاری از مردم علاقه مندند بدانند کدام غذاها برای سلامتی آنها بهتر است. البته باید بدانیم که غذاهای گیاهی منبع خوبی از مواد مغذی سالم هستند که شامل انواع فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی است.

مطالعه‌ای که در می 2021 منتشر شد و با بیش از 500000 نفر بالای 25 سال مصاحبه کرد، نشان داد افرادی که بیشترین غذاهای گیاهی را مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که کمترین غذا را می‌خورند، میانگین امید به زندگی آنها بین 5 تا 25 سال است. در اینجا چند غذای مفید آورده شده است.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C و لیکوپن (یک کاروتنوئید) است. کاروتنوئیدها رنگدانه هایی هستند که توسط گیاهانی که سبزیجات را رنگ می کنند تولید می شوند. محققان دریافتند افرادی که روزانه یک تا 1.5 گوجه فرنگی بزرگ یا یک تا 1.5 فنجان آب گوجه فرنگی به مدت حدود 6 هفته مصرف می کنند، سطح تری گلیسیرید خون (نوعی چربی خون که فشار خون را افزایش می دهد) بالا هستند. خطر بیماری قلبی و همچنین کلسترول کاهش کلسترول کل و کلسترول بد در مقایسه با افرادی که گوجه فرنگی نمی خورند. سطح کلسترول خوب آنها نیز افزایش یافت.

محققان دریافته اند که مصرف هر محصول گوجه فرنگی منجر به کاهش شدید فشار خون سیستولیک می شود. با این حال، هیچ تاثیری بر فشار دیاستولیک مشاهده نشد. فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در گروه فشار خون بالا پس از مصرف فرآورده های گوجه فرنگی در مقایسه با دارونما کاهش یافت.

نتایج یک مطالعه روی 260000 مرد نشان داد کسانی که بیشترین گوجه فرنگی پخته شده، سس گوجه فرنگی و غذاهای حاوی گوجه فرنگی (معادل حدود یک فنجان در هفته) را مصرف می کردند، 15 تا 20 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات بودند.

كدو حلوايي

کدو تنبل سرشار از بتاکاروتن است که یک کاروتنوئید (رنگدانه گیاهی) نیز هست. در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و برای ساخت آنتی بادی هایی استفاده می شود که با عفونت مبارزه می کنند. همچنین حفظ یکپارچگی سلول های چشم، پوست، ریه و روده ضروری است. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که بیشترین غذاهای غنی از بتاکاروتن (مانند کدو تنبل، هویج، سیب‌زمینی و سبزیجات برگ‌دار) را مصرف می‌کنند، 8 تا 19 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی یا مرگ به هر دلیلی هستند. .

قارچ

قارچ ها سرشار از مواد مغذی با خواص آنتی اکسیدانی قوی هستند. فرآیندهای طبیعی بدن باعث استرس اکسیداتیو می شود که رادیکال های آزاد تولید می کند. اینها ذرات ریز هستند که به دیواره سلولی آسیب رسانده و باعث مرگ سلولی می شوند. اگر این مواد توسط آنتی اکسیدان ها خنثی نشوند، می توانند باعث التهاب، پیری و برخی از انواع سرطان شوند. بررسی 17 مطالعه قارچی و بهداشتی نشان داد که افرادی که بیشترین قارچ را مصرف می‌کنند، 34 درصد کمتر در معرض ابتلا به هر نوع سرطانی نسبت به افرادی که کمترین مصرف آن‌ها را مصرف کرده‌اند، و 35 درصد کمتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

جو دو سر

خوردن بلغور جو دوسر باعث کاهش قابل توجه گلوکز خون و پاسخ انسولین می شود. جو دوسر منبع خوبی از بتا گلوکان و فیبر محلول است که به کاهش سطح کلسترول خون کمک می کند. در 58 مطالعه که در آن افراد با رژیم غذایی خاصی حاوی حدود 3.5 گرم بتا گلوکان جو دو سر در روز تغذیه شدند، سطح کلسترول بد به طور قابل توجهی کمتر از افراد کنترل بود. نتایج پنج مطالعه نشان داد که تأثیر بلغور جو دوسر بر فشار خون کم است، اما همین میزان کاهش فشار خون بسیار مهم است.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

در زمان خرید مبل چه نکته هایی را فروشندگان به شما نمی گویند

  اگر قرار باشد یک انتخاب خاص برای خاص پسندان در بین مبلها نام  خرید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.